Een kijkje
op 'het spoor'
50 jaar terug

 
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
 
   

26-12-1971

Treinstel NS
(materieel plan V) stopt als trei
n 3330
(Roosendaal - Dordrecht)
te
Oudenbosch.

De sporen 3 en 4 zijn uitsluitend voor het goederenvervoer in gebruik.

   

26-12-1971

Gezicht
op het
stationsgebouw
en de voormalige goederenloods
te
Oudenbosch(perronzijde).

   

26-12-1971

De overweg aan de Lollestraat wasuitgerust met trekwipsluitbomen en werd bediend vanaf post T in het stationsgebouw te Oudenbosch.

De overweg aan het einde van het eerste en het tweede perron kwam in dienst
per 04-11-1930
en werd
opgeheven
per 03-01-1972.

   

29-12-1971

Gezicht
op het oude
stationsgebouw
te
Breda
(straatzijde).

   

29-12-1971

Gezicht
op het oude
stationsgebouw
te
Breda
(straatzijde).

   

29-12-1971

Gezicht
op het eerste en tweede perron met overkappingen
van het oude station Breda.

   

05-10-1972

Van hoog naar laag

Treinstel NS
(materieel 1946) stopt als trein 4652
(Vlissingen - Zwolle) aan het nieuwe tweede perron te Breda.

Het nieuwe tweede perron te Breda
kwam in dienst
per 10-09-1972.

   

05-10-1972

Van laag naar hoog

De afbraak van de overkapping van het tweede perron
(uit 1950) kwam spoedig op gang.

Het nieuwe tweede perron te Breda
kwam in dienst
per 10-09-1972.

   

05-10-1972

Van hoog naar laag

Links staat het seinhuis post I,
gesloopt in 1972.

In het midden bevindt zich een werktrein, bestemd voor de
sloop van de bovenleiding op het
oude emplacement.

Rechts staat de
St.-Josephkerk,
gesloopt in 1976.

   

05-10-1972

Van laag naar hoog

Treinstel NS
(materieel 1946) stopt als trein 4354
(Roosendaal - Zwolle) aan het nieuwe tweede perron te Breda.

Het nieuwe tweede perron te Breda
kwam in dienst
per 10-09-1972.

   

05-10-1972

Van laag naar hoog

Het nieuwe tweede perron te Breda
kwam in dienst
per 10-09-1972.
De sloop van het oude emplacement kwam spoedig op gang.

   

04-06-1973

Van hoog naar laag

Afbraak van een deel van het oude stationsgebouw te Breda (uit 1864
).

   

11-10-1975

Gezicht vanuit
het dienstgebouw
aan de oostzijde
op het nieuwe
station van de NS te Breda
tijdens de
'OPEN DAGEN'
bij de officiele opening.

   

13-02-1972

Locomotieven NS, 1008, 1157
en 1210, staan
broederlijk
bij elkaar te Roosendaal
(goederen).

   

14-02-1972

Treinstel NMBS 026 staat gereed in Essen
als stoptrein (Essen - Antwerpen Centraal).

Rechts stopt een 'Benelux' als trein naar Amsterdam CS.

   

14-02-1972

Twee Benelux-treinstellen van de NS/NMBS passeren
als trein 127
(Amsterdam CS -
Brussel Zuid)
het stationsgebouw
te Essen.

   

08-10-1972

Treinstel NMBS 023 vertrekt in Essen
als stoptrein (Essen - Antwerpen Centraal).

   

04-06-1972

Locomotieven NS 2201, 2475, 2509 en 2455, genieten zondagsrust
bij de wagenwerkplaats
te Roosendaal
.

   

04-06-1972

Locomotieven NS 2201, 2475, 2509 en 2455, genieten zondagsrust
bij de wagenwerkplaats
te Roosendaal
.

   

01-05-1972

Locomotief NS 1003, wachtend op een goederentrein in het station Roosendaal.

   

01-05-1972

Locomotief NS 1124, wachtend in het station Roosendaal
op de overname
van een 'Benelux'
uit Brussel Zuid.

   

01-05-1972

Treinstel NS,
materieel 1946, als trein 4338
(Roosendaal - Zwolle) bij vertrek van
spoor 1B
te Roosendaal.

De seinbrug aan de noordoostzijde van het eerste en tweede
perron bleef in dienst tot 26-11-1972.

   

05-03-1972

TEE-treinstel NS/SBB als TEE 91 'Edelweiss' (Amsterdam CS - Zurich Hbf)
bij vertrek van
spoor 1A
te Roosendaal.

De seinbrug aan de zuidwestzijde van het eerste en tweede perron bleef in dienst tot 26-11-1972.

   

01-05-1972

TEE-treinstel NS/SBB als TEE 91 'Edelweiss' (Amsterdam CS - Zurich Hbf)
bij aankomst te Roosendaal.

   

09-04-1973

Gevel zuidzijde van de goederenloods uit 1888 aan de Kade
te Roosendaal.

De loods werd in 1977 afgebroken
om plaats te maken
voor het EKP-gebouw van de PTT.

   

12-05-1974

Locomotief NMBS 2552, bij aankomst
met trein TEE 81
'
Ile de France' (Paris Nord - Amsterdam CS)
te
Roosendaal.

Het seinhuis A
(herbouwd in 1946) werd afgebroken in 1978.

   

05-03-1972

Locomotief NS 2530,
bij aankomst
te Roosendaal
met een
goederentrein uit Essen.

De spoorwegovergang
'De Schuiven' was tot 26-11-1972 nog
voorzien van
trekwipsluitbomen
met traliewerk.


Links staat de
goederenloods uit 1888 aan de Kade die in 1977 werd afgebroken
om plaats te maken
voor het EKP-gebouw van de PTT.

   

15-05-1982

Locomotief NS 2505,
rangerend
bij het aanbouw zijnde
EKP
- gebouw van de PTT te Roosendaal.

   

12-05-1974

Benelux-treinstellen van de NS/NMBS,
rangerend te
Roosendaal.

   

13-07-1977

De overkapping van
het tweede perron
te Roosendaal was destijds nog geheel vrij van zitbanken en reclamezuilen.

   

11-05-1975

Locomotief NS 1301, wachtend in het station Roosendaal
op de overname van een D-trein uit Brussel Zuid.

   

23-02-1975

D
rie Benelux-treinstellen van de NS/NMBS passeren
als trein 121
(Amsterdam CS -
Brussel Zuid)
de spanningssluis
(oud) te Roosendaal.

   

26-12-1971

Gezicht
op het voormalig
haltegebouw Seppe

met woning voor de haltechef
(perronzijde).

Het haltegebouw
was toen nog in gebruik
als blokpost
voor de treindienst

en als wachtpost

voor de bediening

van de trekwip-sluitbomen

met traliewerk

op de overweg
(tot 26-11-1972).

Inmiddels is het pand al vele jaren in gebruik als bloemenwinkel.

   

03-08-1975

Locomotief NS 1007 vertrekt met een goederentrein naar Rotterdam Zuid(goederen)
te Roosendaal.

Rechts staan de
locomotievenloods
met werkplaats, de

woning van de vroegere depotchef
en wachterswoning 18.

   

13-12-1975

Locomotief NS 1004 vertrekt te Roosendaal
(ter hoogte van de Smoorstraat)
met een
goederentrein
(lege bietenbakken)
naar Limburg
.

   

10-12-1976

Locomotief NS 1001 passeert ter hoogte van Zegge
met een goederentrein
(lege bietenbakken)
naar Limburg
.

   

16-12-1976

Locomotief NS 1223 vertrekt te Roosendaal
(ter hoogte van de flats aan de Christiaan Huijgensstraat)
met een goederentrein
(lege bietenbakken)
naar Limburg.

   

11-05-1975

Gezicht
op het stationsgebouw
met goederenloods, afgebroken in 1990,

te
Zevenbergen
(perronzijde).

   

10-08-1975

Gezicht
op het voormalig haltegebouw Princenhage (perronzijde),
afgebroken in 1987,
te
Prinsenbeek.

   

22-08-1975

Gezicht
op het stationsgebouw

te Gilze-Rijen

(perronzijde).